mandag 9. mars 2009

Hijab-debatten


Umiddelbare tanker til denne debatten:

Skal man forby kvinner å bruke hijab i politiet for å beskytte dem?

Eller er det å begynne i feil ende? Burde man en slags holdningskampanje for at nordmenn skal endre syn på kvinner som ønsker å bruke hijab?


Så fant jeg disse artiklene som fikk meg til å tenke: http://kilden.forskningsradet.no/c17251/artikkel/vis.html?tid=48863

http://www.cbc.ca/canada/story/2007/02/25/hijab-soccer.html?ref=rss


I debatten vi hadde i klassen den 4/3-09 kom det fram – fra de som ytret seg mest – at det ikke var rett at kvinner fikk bruke hijab i politiet. Argumenter som «kristne, jøder osv har godtatt at det ikke er lov å bruke kors, stjerne eller kalott, hvorfor skal muslimske kvinner få bruke hijab?» og at «de får jo ikke bruke det i andre muslimske land i politiet, hvorfor skal det være annerledes her i Norge?» og dette med tilpassning, integrering osv.


Da jeg gikk på vg1 gikk jeg sammen med bl.a. to fra et muslimsk land. Veldig snille og morsomme jenter, og for ikke så lenge siden tok jeg en kaffe med hun ene, for å høre hvordan det gikk med henne og hva som foregikk i livet hennes. I samtalen kom vi innpå det med muslimer, hijab og hvor «strenge» noen er i forhold til religionen sin. Hun fortalte at der hun kom fra var ikke foreldrene så strenge på at døtrene sine eller at kona måtte bruke hijab. Men at det var veldig forskjellig fra familie til familie. Jenter og kvinner kunne i veldig stor grad velge selv om de ønsket å bruke hijab. Foreldre generelt var derimot veldig strenge at jenter ikke skulle drikke alkohol, og jeg fikk inntrykk av at det var mer lagt vekt på nulltoleranse for alkohol til jenter, enn at døtrene valgte å ikke bruke hijab. Hvordan det er i andre muslimske land, vet jeg ikke. Det kan jo være veldig annerledes enn dette tilfellet – så klart. Men jeg kan si at det hun fortalte meg fikk meg til å tenke annerledes om jenter og kvinner som bruker hijab – samme hvor de er fra eller hvor de bor.


Jeg mener at det ikke er noe galt i at jenter/kvinner bruker hijab i politiet her i Norge, men at det er noe galt i at noen* vil forby bruk av hijab i politiet fordi de vet noen kommer til å reagere på det. Det er ikke muslimske kvinner med hijab sin feil at noen mener det om dem og hadde blitt provosert av hva de har eventuellt har på hodet. Det er jo menneskers verdier, etikk, religion og holdning sin «feil». Så jeg oppfordrer folk å gå «inn i seg selv» (høres rart ut) og revudere seg selv. Revurder dere selv, folkens!


* kanskje noen ikke vil innrømme hvilke holdninger nordmenn har til bruken av hijab? Og holdningene nordmenn har til de som kommer til Norge (uansett grunn hvorfor de kommer til Norge) ikke er så bra som vil aboslutt vil ha det til? Hva ligger under overflaten?

Ingen kommentarer: