torsdag 19. mars 2009

Analyse-oppgaver

Oppgave 2

Bruk analyseskjemaet og analyser reklameteksten nedenfor.

Du trenger å se bildet i større format for å kunne lese mengdeteksten. Last ned filvedlegget nederst på denne siden på pc-en din, og åpne det i f.eks. Windows faks- og bildebehandler

___________________________________________________________


Teksten hører til en reklame for BedHead Manipulator-produkter. Teksten handler om å de tre forskjellige hår-produktene og selge disse til leseren. Vi får ikke vite hvor reklamen er blitt publisert. Formålet med reklame - også denne reklamen, er å selge. Teksten er informativ men samtidig appelativ. Vi kan se i reklamen at det er et bilde av en ungdom. Det ser ut til at han kan være mellom 17 - 19 år, og da appelerer denne reklamen til gutter i denne alderen. Senderen er BedHead som lager og fremstiller ulike hår- og hårpleie-produkter.

Viss vi går litt mer i dybden og ser på detaljene ser vi at det et eget felt for tekst og bilde av gutten i det andre feltet. I teksten står det om produkten og ved siden av er det et bilde av produktet det er skrevet om. Oppsettet er oppsatt og samlet.

Uttrykket det gir meg er at det er veldig rolig, det er lite liv i bilde. Samtidig som jeg ikke klarer å bli solgt av produktet eller bli revet med. Reklamen som en helhet harmonerer ikke riktig. Teksten er løssluppen og veldig lite formell, dette kan appelere til målgruppen som reklamen skal være til for. Kanskje det er litt mye tekst i forhold til hvor kort budskapet egentlig er.

Som jeg nevnte så vidt tidligere i analysen så er det ett stort bilde av en ung gutt i 17 - 19-års-alderen. Og det er tre mindre bilde av de tre forskjellige produktene de vil selge. Bilde av ungdommen gir et tøfft og stilig uttrykk. Bildene av hårproduktene er helt vanlige og nøytrale.

I teksten er det brukt mest norske ord skrevet på bokmål men også enkelte engelske ord og uttrykk som f.eks "waxen" og "styles". I siste teksten bruker de ordspill som spiller på produktets navn - "Manipulator". De skriver "hvorfor ikke fortsette å manipulere?" og fortsetter å skrive om sin hårvoks. Overskriftene gjør det ikke fristende å lese resten og de vekker ikke nysgjerrighet.

Helhetlig utfyller bilde og tekst hverandre litt, til en viss grad. For min del føler jeg at reklamen er i to deler og dermed ikke fyller hverandre ut, og smelter sammen som en helhetlig reklame. Denne reklamen kan formidle fra sin tid den ble laget i at det er greit for gutter å pynte seg og bruke penger (og tid) på flere hår-produkter til seg selg enn før. Reklamen har noen sterke men mest svake sider, samtidig som det appelerer til ungdom.


__________________________________________________________________

Oppgave 3 (fra samme nettsted)

En historie kan bli til mange forskjellige fortellinger. Et eksempel er Wim Wenders film "Der Himmel über Berlin" (Himmelen over Berlin). Filmen ble en stor suksess og Wenders fikk blant annet prisen for beste regi i Cannes i 1987. På engelsk fikk filmen tittelen "Wings of Desire".

Mer enn ti år etterpå, i 1998, ble det laget en amerikansk "remake" som fikk navnet "City of Angels". Begge spillefilmene er basert på den samme historien, om en engel som forelsker seg, og velger å bli til et menneske for å kunne leve på jorden. Men selv om det i utgangspunktet er den samme historien, blir den fortalt på svært forskjellig måte i de to filmene.

Som vi ser nedenfor ble filmene også presentert svært forskjellig: Til venstre sees den tyske plakaten fra 1987, i midten ser vi hvordan den samme filmen ble presentert for det amerikanske markedet, og til høyre plakaten for den nye amerikanske versjonen. _______________________________________________________________________________


I denne oppgaven kommer jeg til å drøfte de tre plakatene til filmen.

Det første bildet viser en filmplakat fra den tyske filmen "Der Himmel Über Berlin". I bildet ser vi en mann stående på kanten av en høy bygning. I ryggen til mannen ser vi svakt et par hvite vinger, og det kan forstås som at han er en engel. Bildet er i normalperspektiv, så det er lett å se at bildet har en symmetrisk balanse. Vi kan se at skaperen av plakaten har benyttet seg av det gyldne snitt ved at mannen er plassert på to "gode" punkter i det gylne snitt. Ovenfor mannen er det nok av "luft" i bildet, noe som gjør at det ikke blir et rotete eller tettpakket inntrykk. Hovedinntrykket gir et urolig, vemodig og trist uttrykk. Bildeskaperen har også latt mannen bli en stoppeeffekt, hvor vi lett hviler øynene på han.

Jeg går ut i fra at målgruppen er ungdom, unge voksne, voksne. Og dette kan være effektive virkemidler for å tiltrekke seg målgruppen til filmen. Samtidig som det kanskje kan være noe fremmed for voksne, siden det er avbildet en mann med vinger. De kan tror kanskje at det er en science fiction-film, og tror at det ikke er noe for dem, eller lignende.

Skriften de har brukt i plakaten er i en turkis-blå farge med ei stor, klar og enkel skrift. Skriften er uten seriffer og er sannsynligvis skrevet med en slags helevetica-skrift. Inni bokstavene er det en slags røff og utslitt effekt. Skriften skiller seg ut fra resten av bildet, og det forsvinner ikke i mengden. Plakaten har kalde og mørke farger - blått, grått, hvitt og svart. Disse fargene skaper et uhyggelig, hardt og maskulint uttrykk.

Bilde og tittel spiller godt på lag og utfyller hverandre i farger og uttrykk.


Den engelske plakaten hører til den engelske oversettelsen av "Der Himmel Über Berlin" som heter "Wings of Desire" på engelsk. I plakaten kan vi se store deler av ryggen til en kvinne, og vi kan se at hun har vinger. I mindre perspektiv til høyre for kvinnen kan vi se en mann som står på noe høyt og kikker ned. Mannen som også har vinger, fargene rundt han og posisjonen hans kan minne om den tyske plakaten jeg nettopp har analysert.

Dette kan være et virkemiddel for at folk skal kjenne igjen filmen. Mannen med vingene og de mørke fargene rundt han, er en kontrast til en lyse kvinnen som sitter med ryggen til. Dette er et virkemiddel for å skape forventninger og spenning slik at folk får lyst til å se filmen.

Plakatskaperen har ikke benyttet seg av det gylne snitt. Dette kan vi se at elementene (mannen, kvinnen med vingene) er satt utenfor det gylne snitt. Men allikevel er det en fin balanse mellom de to elementene i bildet, som skaper en fin symmetrisk balanse. Siden vi får se mye av ryggen til kvinnen er det nok med luft. Det kunne ikke vært mindre luft enn det det allerede er i bildet.

Målgruppen ville jeg sagt var unge voksne og voksne. Dette på grunn av fargene som er brukt, det rolige uttrykket og stemningen det gir. Jeg tror dette tiltrekket voksne som liker kjærlighetsfilmer, noe som dette også uttrykker. Skriften i tittelen på filmen er en gullskrevet antikvaskrift med en fin linje som pynter opp tittelen. Viss linjen ikke hadde vært der hadde vi kanskje fått noen andre inntrykk av filmen. Det kan være at den ikke hadde sett like romantisk, kjærlig eller "myk" ut, som den gjør med linjen.

Helhetlig er dette en fin plakat som spiller på lag.


Denne plakaten viser amerikanske versjonen av samme film. Denne ble kalt "City of Angels" og kom ut i 1998. På plakaten kan vi en mann som holder rundt en kvinne. Kvinnen ser avslappet og komfortabel ut. Under paret ser vi titalls med mennesker - sannsynligvis menn - som går mot forsvinningspunktet i bildet. Her ser vi ingen med vinger, som vi derimot har funnet i de to forrige plakatene.

Det gylne snitt skjærer i normalperspektivet når vi ser på mennene som går med ryggen til, og på munnen/haken til paret øverst i bildet. Det er en fin symmetrisk balanse i plakaten, og det er greit med "luft". Fargene som er brukt i bildet er svart/mørke-grått og farger som sepia-gul/brun/oransj som står til kontrast til de mørkere fargene.

Målgruppen ville jeg sagt var voksne. Dette på grunn av det "voksne" uttrykket plakaten gir, med det forelskede paret, fargene og den rolige stemningen. Plakaten når aboslutt ut til målgruppen. Skriften er en hvit antikva-skrift som er enkel og grei. Den skiller seg igjen ut fra bildene siden det er en klarere hvit enn hva som ellers er brukt av hvitt i bildet.

Denne plakaten er også en fin plakat helhetlig som uttrykker noe på lag/sammen.






Mine kilder:

Valg av skrift

Balanse og luft

Begge er fra Nasjonal Digital Læringsarena