onsdag 29. oktober 2008

Dagboknotat på vegne av Mozart






"


Wien, 6. juni 1786

Jeg befinner meg i Wien enda, hvor jeg trives greit. Min kone Constanze og jeg fryder oss over leiligheten hvor vi både har piano og tjenere. Da får vi mer tid til kos og selskap. Hver gang vi hører at Karl Thomas har gjort det bra på skolen, gleder vi oss over det. Det minner meg om meg selv da jeg var på den alderen.

En ting jeg kjenner på er at hver gang jeg får komponert noe, og har en helt spesiell og god følelse for stykket, så får jeg ut noe av meg selv, fra mitt inderste, dype kammer. Og det er herlig!


Ja, for jeg har nettopp blitt ferdig med Le nozze di Figaro, Figaros bryllup. Det har nettopp gått her på teateret i Wien og fått god kritikk! Men enda bedre i Praha! Jeg er overlykkelig. Dette betyr penger.

Mitt nye bekjentskap Lorenzo da Ponte og jeg har godt lag sammen, vi møtes flere ganger i uken for å prate og diskutere. Mange av hans egenskaper minner meg om min far. Min gamle far. Synd at jeg ikke ser så mye til han lenger...


Vel, det var nok for denne gang, dagbok. Tror ikke det blir så lenge til neste gang jeg skriver fordi straks er jeg ferdig med enda et opera-stykket!


"












1 kommentar:

marry sa...

Hadde jeg levd i din tid skulle jeg tatt med både kone og barn for å høre på opera-stykket ditt. Jeg liker veldig godt musikk. Her vi bor i Studla har vi ikke så mange komponister. vi driver mest med kriging og slikt.
Med vennlig hilsen; Erling "Skakke" Ormssom